Erik Bergkvist

Hej!

Jag heter Erik Bergkvist och är från Norsjö i norra Västerbotten. Idag bor jag i Umeå med min fru och mina två söner.

Mina decennier i regionpolitiken har lärt mig att ett starkt Europa flätas av samarbeten mellan människor. I Europaparlamentet är jag norra Sveriges röst – vi har mycket att bidra med, men också många speciella förutsättningar. Ett EU som är byggt både för alla och av alla har förutsättningar att klara vår tids allra största utmaningar. Ska vi trygga freden, säkra demokratin och övervinna klimathotet måste vi arbeta tillsammans. Det är EU:s grundtanke – och den tror jag på.

Erik Bergkvist
Europaparlamentariker

Kontakta Erik Bergkvist

Har du förfrågningar till Erik Bergkvist, inbjudningar eller vill komma i kontakt för officiella sammanhang:

E-post: erik.bergkvist@ep.europa.eu

Lär känna Erik Bergkvist

Exklusiv intervju med Erik Bergkvist. I denna intervju får du reda på all du vill veta om honom.

Presskontakt

Har du pressfrågor? Kontakta press här.

Här hittar du bilder på Erik Bergkvist.

Uppdrag i Europaparlamentet:

• Ledamot i utskottet för regional utveckling (REGI)
  • Ledamot i utskottet för transport och turism (TRAN)
  • Ersättare i utskottet för industrifrågor, forskning och energi (ITRE)
  • Ledamot i delegationen för samarbete i norr och för förbindelserna med Schweiz och Norge, till den gemensamma parlamentarikerkommittén EU–Island och till EES gemensamma parlamentarikerkommitté (D-EEA)
  • Ersättare i delegationen till den parlamentariska partnerskapsförsamlingen EU‒UK (D-UK)
  • Ersättare i delegationen för förbindelserna med Folkrepubliken Kina (D-CN)

Kort om Erik

Född: 1965

Bor: Umeå

Familj: Fru och två barn

Bakgrund: Doktor i nationalekonomi

Nyhetsbrev

Skriv upp dig på Eriks nyhetsbrev. Där får du vet mer om hans dagliga arbete och vilka frågor som är aktuella.

Tal

Här finner du Erik Bergkvists publicerade tal på Europaparlamentets hemsida.

Mer info

Här hittar du mer om Eriks arbete på Europaparlamentets hemsida.

Erik i sociala medier